Prace konserwatorskie w gotyckim kościele p.w. Znalezienia Krzyża Świętego w Krzywym Kole Drukuj
piątek, 03 marca 2017 10:19

Dzięki dotacjom Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, dużym zaangażowaniu mieszkańców Krzywego Koła, proboszcza parafii ks. Krzysztofa Zdrojewskiego i życzliwości władz gminy Suchy Dąb, od dwóch lat w gotyckim kościele p.w. Znalezienia Krzyża Świętego w Krzywym Kole prowadzone są prace konserwatorskie przy niezwykłym, cennym wyposażeniu świątyni.

Podczas trwających w latach 2015-2016 prac konserwatorskich odsłonięto spod przemalowań barokową dekorację ław żeńskich na ścianie północnej, południowej i ich zdobione portretami zaplecki. Niezwykłej klasy malarstwo, pochodzące z gdańskich warsztatów końca XVII wieku, jest świadectwem historycznej świetności tych terenów. Na drzwiczkach ław odnaleziono nazwiska rodów fundatorów kościelnego wyposażenia i ich gmerki.  Najwyższej próby wartość artystyczna i historyczna wszystkich przedstawień poddanych pracom konserwatorskim, godna jest sal muzealnych i świadczy o silnych związkach z kościołem Mariackim w Gdańsku i Wolnym Miastem Gdańsk.

5 lutego 2017 roku odbyło się spotkanie z mieszkańcami Krzywego Koła, ks. Proboszczem Krzysztofem Zdrojewskim i panią Barbarą Kamińską – wójtem gminy Suchy Dąb, podczas którego kierująca zespołem konserwatorskim mgr Aleksandra Sobczyk przedstawiła prezentację obrazującą przebieg prac konserwatorskich.

01. Ławy żeńskie na ścianie południowej - przed konserwacją.jpg 01a. widok na ławy żeńskie na ścianie południowej po konserwacji.JPG 02. Ławy żeńskie na ścianie północnej przed konserwacją.JPG

02a.  Widok na ławy żeńskie na ścianie północnej po konserwacji.JPG 03. Portrety w ławie żeńskiej na ścianie północnej przed konserwacją.JPG 04. Ławy żeńskie na ścianie południowej podczas demontażu przed konserwacją.JPG

05. Stan zachowania podłogi ław żeńskich na ścianie południowej.JPG 06. Fatalny stan zachowania drewnianego podłoża portertów ze ściany północnej, widoczne ślady destrukcyjnego działania grzybów i owadów..JPG 07. Fatalny stan zachowania drewnianego podłoża portertów ze ściany północnej.JPG

08. Fatalny stan zachowania drewnianego podłoża portertów ze ściany północnej.JPG 10. Portret Marii Magdaleny, ściana północna, przed konserwacją.JPG 10.1. Portret Marii Magdaleny, ściana północna, po konserwacji.JPG

11. Portret Najświętszej Marii Panny, ściana północna, przed konserwacją.JPG 11.1. Portret Najświętszej Marii Panny, sciana północna, po konserwacji.JPG 12. Portret personifikacji Wiary Glaube, strona pd-zach.; przed konserwacją.jpg

12.1. Portret personifikacji Wiary po konserwacji.JPG 13. Portret personifikacji Nadziei Hoffnung, strona północno -zachodnia, przed konserwacją.JPG 13.1. Portret personifikacji Nadziei, po konserwacji, przed montażem, jeszcze bez ramu wokół obrazu.JPG

14. Portret Salome , Siana północna, w trakcie prac konserwatorskich po usunięciu przemalowań..JPG 14.1. Portret Salome, ściana północna, po konserwacji.JPG 15. Bok ławy ze ściany północnej podczas usuwania przemalowań..JPG

16. Drzwiczki ławy ze ściany północnej podczas usuwania przemalowań.JPG 16.1. Boki i drzwiczki ławy na ścianie północnej po konserwacji.JPG 16.1. Drzwiczki ławy ze ściany północnej po konserwacji.JPG

17.09. Portret Abigael, ściana południowa przed konserwacją.jpg 17.09.1. Portret Abigael podczas usuwania pociemniałego werniksu.JPG 17.09.2. Portret Abigael po konserwacji.JPG

 

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z Polityką prywatności.

Akceptuję cookies z tej witryny